2015. nov 28.

Amikor játék a munka

írta: ur.anita
Amikor játék a munka

blow-bubbles-711808_1280.jpg

Mikor játszottál utoljára felnőttként önfeledten? A játék általánosan elfogadott definíciója: szabad cselekvés. A gyerekszobán kívül is van helye. A játék ugyanis több mint szórakozás: létszükséglet!

Felnőttként hajlamosak vagyunk elhanyagolni ezt a szükségletünket, a munka világában pedig különösen kevés teret engedünk a játéknak, a játékosságnak. Feladat, határidők, beszámolók, meetingek. Az eredmény, a produktivitás a fontos. Hogy fér ebbe bele a játék?

Nézd meg a témában a játékkutatás úttörő kutatójának TED előadását (magyar felirattal is!): Stuart Brown: Play is more than just fun és meggyőződhetsz arról, hogy a játék a legelemibb szükségletünk, a kíváncsiság, a felfedezés, az öröm és a kreativitás forrása.

 

playing-card-842037_1280_1.jpg

A minta-munkahely

Az igazán sikeres cégek tudják, hogy belefér: a világ egyik legsikeresebb cége, a Google például legendásan innovatív és dolgozóbarát munkahely, ahol odafigyelnek rá, hogy alkalmazottaik eleget játsszanak. Felismerték, ha a dolgozók munkájának legalább 10%-a nem játék, akkor nem lesznek kreatívak; ezért a a Google-fejlesztőknek munkaidejük legalább 10%-át játékkal kell (lehet) tölteniük. Tudtad például, hogy az első Google-szerver LEGO-ból készült? 1996-ban ugyanis az első Google még rengeteg merevlemezt igényelt, a sok winchester bármikor szétszedhető és könnyen bővíthető tárolásához a LEGO-elemek bizonyultak a legcélszerűbb megoldásnak. Praktikus, olcsó és innovatív megoldás - vagyis problémamegoldás felsőfokon. A világ változik, manapság különösen igaz, hogy nem elsősorban az iskolában tanultakat kell (csak) tudni, hanem ezt az egyszerű, de a semmiből is teremteni képes, játékos gondolkodást keresik a világ legtöbbet fizető munkahelyei.

coffee-791045_1280.jpg

Gamification

Egy modern munkahelyen igenis van helye a játéknak, bizonyítottan motiváló hatású, hatékonyságot és elkötelezettséget növelő tényező, főként, ha elismerik létjogosultságát és tudatosan - a cég vagy szervezet profiljához illeszkedve - tervezik meg a formáját, idejét és a helyét a munkahelyen és a munkaidőben. Az új trendnek neve is van: gamification, ami azt az irányzatot jelenti, amikor alapvetően nem játékcélú tevékenységeket - mint pl. a munkát - a játékok elemeinek felhasználásával a játékokhoz hasonlóan szórakoztatóvá és lebilincselővé teszünk. Játszva tanulni - így csinálja a jó iskola. Játszva dolgozni - így csinálja a jó munkahely. Ha alkalmazott vagy - próbálj egy-egy részfeladat megtervezésébe vagy kivitelezésébe játékosságot vinni. Ha pedig főnök vagy - találj lehetőséget arra, hogy a dolgozóid megélhessék és használhassák munka közben a kreatív, játékos énjüket!

Ur Anita, coach

A szerző további írásait az Örömterv blogon olvashatod. Ha szeretnél még több Lelkizóna-cikket olvasni a pozitív pszichológia témakörében szubjektíven - mindennap más szerző tollából, akkor csatlakozz a facebookon!

 

 

 

Mentés

Szólj hozzá

önfejlesztés