2015. sze 13.

Az Univerzum tekintete

írta: M. Révész Zsuzsa
Az Univerzum tekintete

Jane Goodall. Törékeny, szinte áttetsző test, finom vonások, 81 évesen is kortalan. Egyszerű szavakkal, jól érthető angol nyelven beszél, mindenféle szónoki trükköt mellőzve. Magával ragadó, hiteles, lelkesítő. A kérdésekre is nyugodtan, kedvesen válaszol. Épp annyit, amennyi szükséges.

Előadása után hatalmas sor kígyózik az előtérben, mindannyian dedikációra várakozunk. Van, aki három-négy könyvet is hozott. Több mint egy óra múltán kerül ránk a sor, utánunk már csak pár ember áll. Jane mindenkire mosolyog, türelmesen megvárja, hogy elkészüljön a közös fénykép, s nem mulasztja el, hogy a szemébe nézzen annak, akinek aláírja a könyvét. Száznál jóval több tekintetváltás…. De micsoda tekintet az!

Nem tudom, láttam-e valaha ehhez foghatót. Egyszerre végtelenül mély – úgy érzem, mindent lát és ért bennem – s ugyanakkor, mintha átnézne rajtam. Egy pillanatra én voltam a világmindenség királya és közben egy jelentéktelen semmi. Most, hogy visszagondolok erre a pillanatra, ugyanúgy megjelenik az a katartikus érzés, ami akkor elfogott: mintha megnyílt volna a szívem, átéltem saját egyszeriségemet és mulandóságomat. Annyira elfogódott lettem (s most is az vagyok, amikor erről írok), hogy percekig nem tudtam megszólalni, s még jóval utána is a sírás kerülgetett.

Későn értünk haza, s ahogy egyedül maradtam, ellenállhatatlanul rám tört a zokogás. Tényleg megnyílt a szívem: évtizedes fájdalmak, „bűnök”, bántalmak törtek fel belőlem és csak sírtam-sírtam, míg el nem aludtam. S ami most utólag is meglep, nem az fájt legjobban, amit ellenem valaha is elkövettek, hanem az, hogy bántottam másokat. Nem hittem volna, hogy ilyen elevenen él még bennem a bűntudat, hogy képtelen voltam magamnak megbocsátani. Évtizedek óta hordozott terhek!

Esendők vagyunk…nehéz embernek lenni. Jane „ablakán” át ráláttam valami sokkal nagyobbra, mint az én kicsi, korlátolt életem. S végre, a szívemmel is megértettem, miért érdemes jószívvel lenni magunkhoz és másokhoz. Amíg lehet.

Mogyorósy-Révész Zsuzsanna

A Lelkizóna írásait kövesd a facebookon, hogy ne maradj le a legújabb bejegyzésekről!

 

20-20-27-382_640.jpg

Szólj hozzá

katarzis mulandóság transzcendens lelekmorzsak