2018. júl 08.

A kirakós játék négy mezője: idő, pénz, egészség, körülmények. Te lépsz elsőnek!

írta: Éva28
A kirakós játék négy mezője: idő, pénz, egészség, körülmények. Te lépsz elsőnek!

girl-3340383_960_720.jpg

"A víz semmi, ha nem tudod, mit jelent a hiánya. És az még nem élet, ha nem halsz szomjan."

Nem szeretek idézetekkel 'takarózni', de A kis herceg írója, Antoine de Saint-Exupéry néhány dolgot annyira jól fogalmazott meg, hogy nem véletlenül lett életének fő műve a legolvasottabb, legtöbb nyelvre lefordított könyv. 

Fogalmazhatunk úgy is, hogy jó kis egyensúlyozó gyakorlat az élet. Amíg fiatalok vagyunk, relatív lassan telik az idő, várjuk a felnőttkort, hogy vége legyen a sulinak, hogy belevághassunk a felnőtt életbe, hogy legyen pénzünk amit költhetünk, hogy utazhassunk, világot láthassunk.

Aztán belecsöppenünk: szerencsés esetben beindul a karrierünk, családot alapítunk, állandó versenyben vagyunk az idővel, sokat akarunk, sokat vállalunk, egy fenékkel több lovat is próbálunk megülni.

Közben emberek jönnek-mennek az életünkben. Vannak jó és rossz élmények, tapasztalatok, megtanulunk dolgokat a saját kárunkon, próbálunk javítgatni az életünkön, próbálunk fejlődni, próbáljuk átadni a gyerekeinknek, amit mi megtanultunk, szeretnénk, ha nekik jobb életük lenne, ha nálunk boldogabbak lennének. Vagy legalább rosszabb ne legyen nekik!

Van ez a négy kulcs fogalom, amit sokszor hallunk, ha az élet nagy kérdéseiről beszélgetünk valakivel:

  1. IDŐ – kevés, szalad, még korán, már késő, sose volt, biológiai óra stb.
  2. PÉNZ – még nincs, már van de minek, sose volt és sose lesz, reménytelen, nem tudok vele bánni, mások nyúlják le ami engem illetne stb.
  3. ENERGIA, EGÉSZSÉG – a két fogalom nem ugyanazt jelenti, de erősen összefügg, én most itt egynek veszem, mert ritkán járnak külön utakon. Amíg van, természetes, ha fogyóban, vagy érezzük a hiányát, próbáljuk pótolni, mesterségesen fenntartani, de okosabb lenne, ha nem várnánk meg az intő jeleket.
  4. Egyéb KÖRÜLMÉNYEK – amikor nem magunkban keressük az okokat, hanem másokban, más tényezőkben: a család, a munkahely, a főnök, a gyerek, a közállapotok, a földrajzi helyzet, a túlnépesedés, a fogyasztói társadalom stb.

Szóval, valahogy úgy kellene ezeket kezelni, mint a pénzügyi befektetéseinket:

paper-3190198_1280.jpg

- vannak az alapok, amelyeket szépen, tudatosan számbaveszünk, nevükön nevezünk, megbecsüljük őket, értékeljük, hogy vannak, és terveket szövögetünk azzal a tudattal, hogy okosan kell kezelnünk őket, mert korlátozottan állnak rendelkezésünkre;

- amennyire lehetséges, próbálunk még gyűjtögetni hozzájuk, amíg építgetjük az életünket, addig igyekszünk hozzátenni, bővülni, terjeszkedni, gondolni a nehezebb időszakokra is, azokra az időkre, amikor már nem akarunk, vagy nem tudunk majd annyit dolgozni;

- a haszon learatása, az élet élvezete még azt megelőzően, hogy már nem lelnénk benne örömünket, ne futnánk ki az időből, ne történne valami végzetes baleset, ami ezt megakadályozza.

Nem kis bűvészmutatvány, de azért lássuk be, vannak, akik (nagyvonalakban) képesek rá!!

money-2696229_1280.jpg

Nem mondom, hogy máról holnapra megoldható, de pici lépésekkel, egy kis tudatos tervezéssel mind képesek vagyunk arra, hogy a saját életünkön kicsit változtassunk, javítsunk.

Nézzük meg ezt a négy tényezőt a saját aktuális helyzetünkben (talán egy kicsit a múlton is elmerenghetünk, hogy jutottunk el idáig) és gondoljuk át, melyikkel lehet dolgunk most, melyik a mi fő mumusunk, melyikkel takarózunk esetleg indokolatlanul is és gondoljuk át, mit is tehetnénk.

Beszéljünk erről a közeli ismerősökkel, próbáljuk meg pár napig koncentrálni erre a témára, akár úgy, hogy minden este leírjuk magunknak, milyen gondolataink voltak azon a napon az adott témához kapcsolódóan. Ha tényleg szeretnénk, akkor fognak jönni ötletek, fogunk kapni segítséget.

stopwatch-3216241_1280_1.png 

Hisz annyiszor halljuk ezeket a mondatokat:

 

  • Úgy szeretnék több időt tölteni azzal, ami igazán érdekel, de a suli mellett semmi egyébre nincs IDŐ-m…
  • Mindig terveztem, hogy többet fogok sportolni, aztán mire lenne rá időm, megbetegedtem, nem csinálhatok fárasztó dolgokat… Tudom, én is sokszor hallottam, de most fogom fel igazán, hogy az EGÉSZSÉG-et csak akkor kezdjük el értékelni, ha már nincs.
  • Mindig terveztem, hogy megtanulok angolul és esetleg majd utána egy másik nyelvet is, hol az időhiányra, hol a sok munkára fogtam, most meg itt állok, no nyelvtudás, no munka és sajnos már ENERGIÁM, erőm, agyam sincs hozzá.
  • Addig gyűjtögettem, addig spóroltam, amíg rájöttem, már nem is érdekel, már nincs is kedvem elkölteni azt, ami van. Pedig sok van. Belekeseredtem, belefáradtam és itt állok egyedül, nincs akivel élvezhetném a munkám gyümölcsét…
  • Élnék én egészségesebben, de azt finanszírozni is kellene, arra nekem már nem jut pénzem.
  • és folytathatnám… De minek?!

 medications-257333_1280.jpg

 

Ébresztő!! Ne akarjunk már mi is hasonlókkal jönni!

Mennyivel jobban festene, ha így kezdhetnénk:

„Jól látod, tényleg sokkal jobban vagyok, mint voltam! Sokáig azzal magyaráztam meg másoknak és magamnak is, hogy nem az én hibám, nem rajtam múlik, már késő, … de aztán eldöntöttem, elég volt a nyafogás és a kifogások keresése, kezembe veszem a dolgokat. És akkor elkezdtem…”

Kezdd el!! Hajrá!!

 

Koskovics Éva

coach

www.kokart.hu

 

Szólj hozzá

életmód önismeret coaching önfejlesztés coach co