2019. júl 11.

15 másodperc ráfordítás, hogy tartósan jobban érezd magad

írta: SzabóElvira
15 másodperc ráfordítás, hogy tartósan jobban érezd magad

A nyár nemcsak akkor alakulhat csodálatosan, ha eljutunk álmaink nyaralására, hanem akkor is, ha úgy állítjuk az antennáinkat – bárhol is vagyunk –, hogy nyitottak legyünk arra a sok szépségre, ami ebben az évszakban mintha hatványozottabban jelen lenne. A nyarat akkor is élvezhetjük, ha egy helyben vagyunk… és a nyári hónapokban sok-sok lehetőség adódik arra, hogy gyakoroljuk ezt a pozitív életszemléletet. Az alábbiakban ehhez olvashattok három tippet!

sunday_in_summer_553706.jpg

1. Ízlelgesd a pillanatot!

A pozitív pszichológia „savoring”-nek, azaz ízlelgetésnek nevezi azt a jelenséget, amikor egy pozitív élményt vagy érzelmet a lehető legintenzívebben igyekszünk kiélvezni. Ez a „carpe diem”, azaz a „ragadd meg a napot!” életérzése a javából – megragadni minden ízlelgetésre érdemes pillanatot, és kiszívni a velejét.

Ahhoz, hogy egy jó élményt minél teljesebben megtapasztalhassunk, fontos, hogy

  • az „itt és most”-ra irányítsuk a figyelmünket,
  • és az érzékszerveinkkel a lehető legintenzívebben fogjuk fel az adott élmény ingereit.

Ha például a jó napkezdéshez elengedhetetlen számunkra egy cappuccino, akkor a reggeli cappuccino-ivást ízletes pillanattá alakíthatjuk: figyelmünket szentelhetjük a kávé illatának, kesernyés ízének, a tökéletes állagúra sikerült tejhabnak. Ahelyett, hogy gyorsan leöntenénk a kávét, ezt az átlagos szokást egy kis figyelemmel örömforrássá alakíthatjuk, és akár a nap során később is visszagondolhatunk arra, hogy „de jó volt reggel megállni és annak a pillanatnak szentelni magam”.

tar-korosi-csoma-emlekpark-teahaz.jpg

Az "itt és most"-ba való belemerülés és a jelen pillanat lehető legteljesebb érzékelésének eszményét a buddhizmusból fedezte fel a modern nyugati világ (ezt nevezik éber figyelemnek vagy tudatos jelenlétnek, angolul mindfulnessnek).
A fotón a Kőrösi Csoma Emlékhely egy részlete látható, amely egy buddhista épületegyüttes Tar község szélén, Hollókő közelében.
Fotó: Vargabetűk blog – ElviraSzabo.com

2. Merülj el az élményekben… legalább 15 másodpercig!

A nyár széles tárházát kínálja azoknak a pillanatoknak, amiket megízlelhetünk: piknikezés és mezítláb járkálás a parkban a barátokkal, elkészíteni egy finom mentás limonádét (akár a saját cserepes mentánkról lecsípve az illatos mentaágakat), a teraszon/erkélyen/egy parkban ülve olvasni egy könyvet, és közben figyelni, hogyan változik a felhők színe a lemenő nap fényében, kibontani egy behűtött, könnyű fehérbort stb. stb. stb. Ezek nem különösebben költséges programok, viszont tele vannak olyan érzékleti élményekkel, amikben szinte lubickolhatunk.

A kutatási eredmények szerint már az is pozitív változást idézhet elő a lelkiállapotunkban, ha 15 MÁSODPERCIG egy adott pozitív élményre irányítjuk a figyelmünket, és a lehető legjobban elmerülünk benne.

Minél többet gyakoroljuk ezt, annál hajlamosabbak leszünk észrevenni a minket körülvevő, pozitív élménylehetőségeket rejtő ingereket. Vagyis ha rendszeresen ízlelgetjük a jó élményeket, azzal fogékonyabbá tesszük magunkat az örömre, és pozitív spirált indítunk el.

um_insp_mindeneler_watermark2_1.png

Fotó: Vargabetűk blog – ElviraSzabo.com

3. Válts befogadó beállítódásra!

Mindannyian ismerünk olyan embereket, akik sokat panaszkodnak, inkább a dolgok árnyoldalát látják, és rosszul érzek magukat a bőrükben. Akik könnyen kijönnek a sodrukból, és hajlamosak támadásnak venni olyasmit is, amit nem annak szántak. Mintha folyamatosan valami felettük lebegő, láthatatlan fenyegetés ellen védekeznének… Ezt nevezzük reaktív beállítódásnak.

A reaktív beállítódás ellentéte a receptív, vagyis befogadó beállítódás: amikor elfogadással tudunk tekinteni arra, amit elénk hoz az élet; nem elkerüléssel és ellenségességgel reagálunk, hanem jelen maradunk a pillanatban. Mindezt természetesen százszor könnyebb megvalósítani akkor, ha jó dolgok történnek velünk, mint ha ránk zúdul a balsors…

piran1.jpg

Egy szép helyen érdemes gyakorolni azt a beállítódást, hogy "befogadjuk, ami jön". (Helyszín: Szlovénia, Piran)
Fotó: Vargabetűk blog – ElviraSzabo.com

Előfordul, hogy a receptív beállítódás a nehézségek közepette is hasznos (nyilván nem az akut vészhelyzetekre gondolok, amikor pl. el kell ugrani egy autó elől), ugyanis lehetővé teszi, hogy reális szemmel megvizsgáljuk, olyannak lássuk a helyzetünket, amilyen, és ne akarjuk félresöpörni vagy másokra hárítani a problémát.

Ha szokásunkká alakítjuk, hogy elmerüljünk és benne maradjunk a jó élményekben, azzal hozzászoktatjuk magunkat ahhoz is, hogy közel merészkedjünk a dolgokhoz. Az élet ingereit, résztvevőit és történéseit nem fenyegetésnek, hanem pozitív lehetőségek hordozóinak látjuk majd. Elutasítás helyet kapcsolatot teremthetünk a körülöttünk lévő világgal.

field_sun.jpeg

Ezt a szemléletváltást a legkönnyebb az élet apró örömforrásaival kezdeni, amik a hétköznapokban rendelkezésünkre állnak, még ha nem is vesszük észre őket. Rajtuk keresztül, a figyelmünk lencséjén át, feltárulhat egy másfajta létezésmód, ami, bármilyen furcsán hangzik is, radikálisan más lehet, még ha a fizikai körülményeink nem is változtak. Erre bármelyik pillanat megfelelő lehet – nem csak nyáron.

Összefoglalva – hogyan javíthatjuk tartósan lelkiállapotunkat 3 lépésben:

  1. Merüljünk bele a jó élményekbe minden érzékünkkel (savoring)!
  2. Tartsuk fenn ezt a jó állapotot legalább 15 másodpercig!
  3. Tegyünk ilyet rendszeresen, hogy ezáltal kialakuljon a receptív, befogadó beállítódás, ami az életigenlés és a pozitív hozzáállás alapja.

 

Kapcsolódó cikk arról, hogyan találhatunk időt a teljesítménynek és a kiteljesülésnek:

Kapcsolódó cikk arról, hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a nyárból:

Kapcsolódó cikkek a boldogságról:

 

Szabó Elvira prózaíró, könyvszerkesztő, pszichológus

patchwork_cover_v5.jpgElső könyve Patchwork címmel 2019-ben jelent meg.

A szerző további írásait – külső és belső utazásokról szóló történeteit, valamint publikált szépirodalmi szövegeit – az ElviraSzabo.com weboldalon találod. Iratkozz fel a weboldal hírlevelére, hogy értesülj a friss megjelenésekről!

Kövesd a szerzőt a közösségi médiában:
Facebook: Vargabetűk – egy oldal azoknak, akik szívesen indulnak külső és belső utazásokra
Instagram: elvira_szabo_

 

A cikkhez felhasznált irodalom:
Rick Hanson: Sírjak vagy nevessek? Az emberi agy boldogságra hangolható. Ursus Libris, Budapest, 2016.

Szólj hozzá

nyár boldogság mindfulness Szabó Elvira