2015. nov 08.

Kreatív kéregetés

írta: M. Révész Zsuzsa
Kreatív kéregetés

Senki ne értsen félre, nem a kéregetés szükségszerűségéről, társadalmi hátteréről és hozzáállásunk mikéntjéről szeretnék írni. Egyszerűen a formájáról, minden minősítő felhang nélkül. És egy szokatlan élményemről.

fishing-rod-276218_1920_1.jpg
 

A kéregetőkhöz kapcsolódó leggyakoribb sémáink: hajlott hátú, gondozatlan, szánalmat keltő, alázatosan „mantrázó”, vagy épp ellenkezőleg, provokatív. De semmiképpen sem kreatív. Igaz, mindig voltak „divatok” a kéregetésben: legutóbb a kutyával való együttlét terjedt el, s azt is megszokhattuk már, hogy a kéregető cserében nyújt valamit: zenél, énekel, saját rajzokat árul, vagy csak egy táblát tart, amiből megtudhatjuk, hogy miért kellene pár forint erejéig segélyt nyújtanunk neki.

Tegnap egy teljesen új formulát láttam az egyik aluljáróban, meg is döbbentem. Mondhatnám, jó értelemben, mert az ötlet újszerű volt, játékos, sőt mi több, vidám és abszolút kreatív. Emberünk kezében ugyanis egy horgászbot volt, aminek a végén egy aprócska, színes gyermeklocsoló lógott. Ide kellett dobni az adományt. Egyértelmű és hatásos. Legalábbis engem megfogott, nem azzal, hogy szánalmat keltett volna, hanem épp ellenkezőleg, azzal, hogy mosolyra késztetett. Fizettem is érte, mert úgy éreztem, kaptam valamit: derűsebben folytattam utamat a metró felé, mint előtte.

Hogy ki lehetett, s mivé lehetne az az ember, aki ezt kitalálta és megvalósította, nem tudom. De hogy számomra megtörte a kéregetőkről alkotott sztereotípiákat, az nem kérdés. 

Mogyorósy-Révész Zsuzsanna

 

A Lelkizóna írásait kövesse a facebookon, hogy ne maradjon le a legújabb bejegyzésekről!

 

saját blog: Pszichológus a galériában

kreativitásról: A játékosság feltámadása

Szólj hozzá

élmény megküzdés kreativitás lelekmorzsak