2016. máj 28.

Csak toll és papír - és indulhat a Robinson-terápia!

írta: ur.anita
Csak toll és papír - és indulhat a Robinson-terápia!

female-865110_1280.jpg

Lehangolt vagy? Nem úgy sikerült valami, ahogy szeretted volna? Szeretnéd már, ha vége lenne egy nehéz időszaknak? Fel a fejjel! Egy egyszerű toll-papír gyakorlattal azonnal más színben láthatod a világot. Köszönjük, Robinson!

Nem, nem egy agykutató, neurobiológus vagy brit tudós nevéről kapta a nevét a módszer, hanem a világirodalom leghíresebb hajótöröttjéről, Robinson Crusoe-ról, Defoe regényének hőséről. Robinson, amikor magányosan partra vetődött, a teljes kétségbeesés szélén állva, gondolt egyet és megmentette magát azzal, hogy fogott egy tollat, amit a partra sodródott hajóroncsból szerzett, majd papírra vetette ezeket a pro és kontra érveket:

Rossz: Lakatlan szigetre vetődtem, nincs remény, hogy valaha is továbbjutok innen. Jó: Viszont életben maradtam és nem fulladtam vízbe, mint a társaim.

Rossz: Számkivetett vagyok, az összes ember közül én ítéltettem örök boldogtalanságra. Jó: De a hajó utasai közül egyedül én voltam az a kiválasztott, aki megmenekült a haláltól.

 

 Rossz: Nincsenek ruháim, hogy felöltözhessem. Jó: Viszont egy forró éghajlatú tájra kerültem, ahol még akkor sem tudnék ruhát viselni, ha lenne.

Zseniális életösztön. Ha ezt nem teszi meg, a csüggedés, az eluralkodó sötét gondolatok és a lemondás ebben az extrém élethelyzetben biztosan végzett volna vele. Egyetlen helyzet sem tűnhet olyan kilátástalannak, hogy kétségbe kellene esnünk vagy feladnunk - vélte Robinson. Sőt, erre a következtetésre jut:

Ekkortól jöttem rá, hogy elhagyatott helyzetemben sokkal jobban is érezhetem magam, mint az a világ bármely más csücskében valaha is lehetséges lett volna.

Ez a mindenki által jól ismert félig üres pohár/félig tele pohár esete. Robinson nem csapta be magát, nem hazudott magának rózsaszín felhőket és csalfa reményeket, csak ugyanannak a helyzetnek mindkét oldalát megnézte. Már ez önmagában továbblendítő lehet egy kritikus helyzetben.

Mindkét oldal igaz, a választás a miénk, hogy melyikre állunk. Az aktuális helyzetünk megoldhatatlannak tűnő nehézsége gyakran csak észlelés kérdése, hiszen nincsen abszolút objektív valóság, csupán az észlelésünk és az értelmezésünk adja meg az irányát annak, hogy mennyire érezzük mélynek azt a gödröt, amiben csücsülünk; és hogyan, mennyi idő alatt tudunk túljutni egy rázósabb, erőfeszítést igénylő időszakon. Fő konklúzióként bizton állítható: az optimista hozzáállás vagy annak megkísérlése általában nem ront a helyzetünkön...

Mindez túl szépnek és végtelenül egyszerűnek tűnik ahhoz, hogy működjön? Próbáld ki. Elő a tollal és papírral, vedd számba a meglévő nehézségeid másik oldalát is! Mit tanulsz belőle? Miben segítenek? Milyen pozitív tapasztalatot hoztak magadról? Miért előrevivőek? Sok sikert a Robinson-terápiához! Robinsonnak bejött, ő megmenekült. :-)

Ur Anita, coach

A szerző további írásait az Örömterv blogon olvashatod, még több információt a Coaching neked honlapon találsz.

Ha tetszett, kövesd a Lelkizóna facebook oldalát, hogy ne maradj le a legfrissebb cikkekről! Hét szerző írásai a hét minden napjára: pozitív pszichológia - szubjektíven.

 

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

önfejlesztés