2017. már 17.

Alvásterápiáról az alvás világnapján

írta: kreatív pszichológia
Alvásterápiáról az alvás világnapján

sleeping-690429_1920.jpgAz alvás világnapjának alkalmából dr. Hermánné Fogarassy Éva alvásterapeutával, tanácsadó szakpszichológussal beszélgettem!

- Úgy tudom, évek óta foglalkozik alvásterápiával, saját chronobio-pszichológiai módszerrel gyógyítja klienseit.

– Így van. 16 évvel ezelőtt, a hetedik gyermekem születése után magam is alvászavarral küszködtem. Az altatóktól amúgyis idegenkedtem volna, de mivel szoptattam, eleve fel sem merülhetett, így más megoldás után kellett néznem. Pszichológusként nagy érdeklődéssel vetettem bele magam a nemzetközi szakirodalomba, de igazából komplex alvásterápiás módszerrel nem találkoztam. Nagyon sok alváshigiéniai tanácsot, elalvást, vagy visszaalvást segítő praktikát olvastam, ezek egy része működött az esetemben, másik része nem. Voltak jobb éjszakáim, amiket kevésbé jók követtek, de olyan megoldást, ami mindig, megbízhatóan működött volna, nem találtam. Változtattam stratégiámon, és most már az alvás fiziológiai folyamatát kezdtem tanulmányozni, mindent meg akartam tudni az alvásról, mint életműködésről, hogy megértsem, mi lehet az oka annak, hogy nekem és nagyon sok más embernek is ilyen komoly alvásproblémái vannak. Ha belegondolunk abba, hogy életünk egyharmadát alvással töltjük, hogy a civilizált emberek 30 %-át rendszeresen komoly alvásproblémák gyötrik, hogy a patikák altatókkal, nyugtatókkal, szorongáscsökkentőkkel, hangulatstabilizálókkal, antidepresszánsokkal vannak tele, amelyekkel az alvászavarokat kezelik, akkor beláthatjuk, hogy ez egy igazán komoly társadalmi probléma is. A következményeiről nem is beszélve: az elhúzódó alvászavarnak súlyos következményei lehetnek a testi-lelki egészségünkre nézve. Ahogy erre rádöbbentem, kicsit talán meg is ijedtem. Ekkor döntöttem el, hogy kidolgozok egy komplex módszert, amely az alvással kapcsolatos minden ismert tényező vizsgálatára és kezelésére kiterjed. Az ilyen típusú terápiát  rendszerterápiának nevezzük, ami azt jelenti, hogy az alvást azoknak a nagyobb rendszereknek a viszonylatában elemezzük, amiknek az alvás része: az életműködések összefüggésében, a családi és nagyobb szociális közegek összefüggésében, a személyiség sajátosságainak összefüggésében, a természeti működések pl. éjszakák-nappalok váltakozásának összefüggésében. Így kristályosodott ki számomra egyre jobban egy alvásterápiás módszert, aminek a chronobio-pszichológiai elnevezést adtam, utalva arra, hogy milyen rendszereket érintve kezeli az alvást. Évek óta ezzel a módszerrel kezelem a klienseimet.

- Tudna néhány szót mondani konkrétan a chronobio-pszichológiai alvásterápiás módszeréről? Hogyan működik ez a gyakorlatban?

- Az első konzultáción legalább száz kérdést teszek fel a kliensnek az alvással szorosabb és tágabb összefüggésben lévő dolgokkal kapcsolatban. Mint egy detektív, elkezdek nyomozni, hogy az ő esetében mi minden vezetett a rossz alváshoz. Hosszú alvásterapeutai tapasztalatom alapján nyugodtan kijelenthetem, hogy az alvászavarnak mindig, mindenkinél számos oka van. Az alvás egy mélyen kőbevésett, többszörösen túlbiztosított ösztönprogram, amit számos pontján meg kell sérteni ahhoz, hogy rosszul működjön. Magyarul: az alvászavar már a jéghegy csúcsa…  A nyomozás, a miértek azonosítása után már egyenesben vagyunk: innentől a terápiás stratégia megtervezése és tanitása a következő lépés. Ezen nem csak az alvással kapcsolatos szokásokat értem, sokkal több mindenre terjed ki a munkánk: életkészségek tanulása, stresszkezelési technikák elsajátítása stb.

- Két fontos kérdés: mennyi ideig tart az alvásterápia, hány alkalom szükséges a sikerességhez? Mindenkit meg tud tanítani jól aludni?

- Az alvásterápia egy átlagos esetben 5-6 hétig tart, heti egy alkalommal találkozunk, az első konzultáció 2 órás, itt a minden részletre kiterjedő oknyomozás mellett már tanítom is, hogy mit hogyan kell változtatni, valamint egy személyre szabott chronobiológiai alvásprogramot is készítünk. A következő alkalmak már csak 1-1 órásak. Hogy mindenkit meg tudok-e tanítani újra jól aludni? Akik pontosan betartja a tanácsaimat, őket biztos. A kliensek egy részénél, akiknél az insomnia már pszichiátriai kórformákkal társult, pl. depresszió, gyógyszeres kezelésre is szükség lehet. Őket pszichiáter kollegámmal együtt kezelem. Az ő esetükben nyilván nem 6 hét a gyógyulás, de a jó alvás max. 2-3 hét alatt náluk is megjön.

– Találkozik igazán „nehéz” esetekkel?

– Sajnos, igen, szerencsére azonban nagyon kevesen vannak. Az ő esetükben viszont mindig ott van a hosszú éveken keresztül, egyre nagyobb mennyiségben szedett benzodiazepin.

- Mely gyógyszerekre gondol?

– Frontin, Xanax, Rivotril és a legtöbb altató. Ezek a gyógyszerek – bár eleinte hihetetlenül jól hatnak – csak tüneti kezelést jelentenek és hosszú távon nemcsak hozzászokást és függőséget okoznak, hanem magát az alvászavart is elmélyítik.

– Szavaiból úgy érzem, Ön ellenzi ezeket a gyógyszereket.

– Hosszútávon feltétlenül!!! Én az alvásterápiára szavazok. Az alvásterápia az alvászavar gyökereit kezeli, végleges gyógyulást eredményez. Aki megértette és megtanulta, mit és hogyan kell tenni azért, hogy jól tanuljon, az ennek a tudásnak a birtokában már nincs többé kiszolgáltatva az álmatlanság rémének.

Köszönöm az interjút dr. Hermánné Fogarassy Éva, alvásterapeutának. Tudjon meg többet az alvásterápiáról a linkre kattintva!

Az interjút készítette Kovács Szilvia, tanácsadó szakpszichológus. A szerző további írásait az Kreatív pszichológia blogon olvashatod. Még több információt a Kreatív pszichológia honlapon találsz.

Ha tetszett, kövesd a Lelkizóna facebook oldalát, hogy ne maradj le a legfrissebb cikkekről! Lelkizóna: hét szerző írásai a hét minden napjára: pozitív pszichológia - szubjektíven.

Szólj hozzá

életmód kreativpszicho